Sunday, May 24, 2009

ACTION RESEARCH JOURNAL

Tugasan 2:
Dapatkan 3 artikel jurnal berkenaan dengan kajian tindakan dalam pendidikan

Lakukan :


1) Perbandingan (persamaan & perbezaan)

2) Penganalisisan, penilaian,

3) Rumusan & sintesis

Dari segi :


1) sampel

2) setting

3)prosedur kajian tindakan

4) pengumpulan & penganalisisan data

Tajuk jurnal:

1) Action research approach on mobile learning design for the underserved (Paul H. Kim)


2) Environmental Learning Using a Problem-Based Approach in the Field: A Case Study of a Hong Kong School (Tammy Kwan and Max So)

3) Developing Capacity for Social and Emotional Growth: An Action Research Project (Mary Doveston)

a) Persamaan

Dalam ketiga-tiga jurnal ini, ia memberi tumpuan kepada tujuan penyelidikan dilakukan dan mengenalpasti permasalan kajian dan mencari jalan untuk penambahbaikan kajian atau penyelidikan. Ia juga merujuk kepada kajian-kajian lepas yang telah dijalankan.

b) Perbezaan

- Jurnal 1 membincangkan tentang satu kajian tindakan yang memfokuskan kepada kemajuan satu model pembelajaran yang berkaitan dengan perkembangan kebolehan membaca dan menulis untuk migrasi kanak-kanak-asli di Amerika Latin.

- Jurnal 2 pula membincangkan tentang persekitaran pembelajaran sekumpulan pelajar berdasarkan “a problem-based learning” (PBL) bagi mengetahui sama ada matlamat pendidikan dalam persekitaran sebegini boleh disempurnakan dengan jayanya atau sebaliknya.

- Jurnal 3 berkaitan dengan satu laporan kajian tindakan dimana kanak-kanak, guru mereka, penulis dan penasihat sebagai pengkaji dalam projek untuk memperbaiki hubungan kerja dalam bilik darjah. Artikel ini juga memfokuskan kepada satu aspek daripada projek ini iaitu untuk membangunkan kemahiran mendengar yang aktif. Kajian ini dibangunkan atas respon dari permintaan untuk menolong guru kelas yang bimbang percampuran kelas kanak-kanak yang berumur tujuh hingga sembilan tahun yang menimbulkan kesukaran untuk bekerjasama dan bermain bersama.


Journal 1

i) Sampel

- Kajian yang dilakukan oleh Paul H. Kim melibatkan lebih 250 migrasi kanak-kanak orang asli, 20 orang ibubapa, 9 orang wakil dari kawasan tempatan, 4 pegawai kerajaan dan 6 orang kakitangan sokongan.

ii) Setting

- Kajian oleh Paul H. Kim dilakukan di Amerika Latin.

iii) Prosedur Kajian Tindakan

Menurut kajian yang dilakukan oleh Paul H. Kim adalah bertujuan untuk mengkaji berkenaan isu kanak-kanak asli di Amerika Latin yang mempunyai latar belakang sosial dan pendidikan yang jauh ketinggalan berbanding kanak-kanak lain dan tidak mempuyai peluang yang sama untuk belajar. Ramai dari kalangan mereka masih tidak mendapat pendidikan yang sempurna kerana masih dibelenggu oleh faktor taraf hidup dan kemiskinan. Kajian ini menggabungkan satu kitaran model kajian dengan empat peringkat yang tersendiri iaitu mengatur strategi, mengaplikasi,menilai dan menreflek. Jadi strategi yang dirangka adalah untuk merencanakan fokus terhadap pendedahan dalam mengenal huruf-huruf kepada migrasi kanak-kanak asli yang tidak mempunyai sebarang asas seperti dalam pendidikan formal.

iv) Pengumpulan dan Penganalisisan Data

- Kajian yang dilakukan oleh Paul H. Kim ini menggunakan cara pengumpulan data secara kaji selidik, pemerhatian dan juga temubual.


Journal 2

i) Sampel

- Kajian yang dilakukan oleh Tammy Kwan dan Max So melibatkan tujuh orang pelajar geografi yang berumur antara 11 hingga 12 tahun.

ii) Setting

- Kajian oleh Tammy Kwan dan Max So dilakukan di Hong Kong.

iii) Prosedur Kajian Tindakan

- Kajian oleh Tammy Kwan dan Max So pula mengkaji tentang pendekatan pembelajaran secara ‘problem-based learning’ (PBL) yang memerlukan pelajar-pelajar terlibat secara aktif dalam kepelbagaian pengalaman belajar secara praktikal. Pendekatan PBL dalam satu rancangan kajian lapangan dengan sekumpulan tujuh pelajar-pelajar geografi untuk melihat bagaimana mereka merasai kaedah pembelajaran sebegini dari segi pengetahuan, sikap, dan kelakuan. Kajian ini juga adalah untuk mengenalpasti keberkesanan pembelajaran secara PBL ini sepenuhnya atau pun tidak. Antara cara yang digunakan ialah pelajar diberi pernyataan masalah dan diminta menyelesaikannya dengan cara mencari fakta dan idea, eksplorasi, perbincangan dalam kumpulan dan membentangkan hasil dapatan yang diperolehi.

iv) Pengumpulan dan Penganalisisan Data

- Manakala kajian oleh Tammy Kwan dan Max So pula adalah dengan menggunakan kaedah pemerhatian sahaja.


Journal 3

i) Sampel

- Bagi kajian Mary Doveston, ia melibatkan 24 orang kanak-kanak yang berumur antara 7- 9 tahun yang terdiri daripada 13 orang lelaki dan 11 orang perempuan.


ii) Setting

- Kajian oleh Mary Doveston dijalankan di dalam bilik darjah.


iii) Prosedur Kajian Tindakan

- Kajian oleh Mary Doveston adalah merupakan satu penyelidikan kualitatif yang fleksibel dan sesuai untuk projak ini yang membangunkan tentang dinamik sosial dalam bilik darjah dan hubungan antara sebarang campur tangan dan respon kepada mereka sama ada positif ataupun negatif. Point utama dalam kajian tindakan ini ialah penglibatan kanak-kanak dalam aktiviti ini dan proses penilaian.


iv) Pengumpulan dan Penganalisisan Data

- Kajian oleh Mary Doveston menggunakan teknik pengumpulan data secara kualitatif, pemerhatian, perbincangan dan temubual.


TUGASAN 1 : ULASAN BUKU

Tajuk buku: Action Research in Education

Nama Pengarang : Erni Stringer

Tahun Terbitan : 2004

Nama Penerbit : Pearson Education, Inc., Upper Saddle River

Tempat : New Jersey


Antara fokus utama yang dibincangkan adalah berkaitan dengan perkara-perkara seperti tujuan kajian tindakan dilakukan, memahami kajian tindakan dengan mengekplorasi isu-isu dan kaedah yang terkini, memulakan sesuatu kajian dengan merangka penyelidikan yang ingin dilakukan, mengumpul data melalui sumber-sumber maklumat, memberikan pendapat dengan mentafsir dan analisis data kualitatif, perwakilan berhubung dengan dengan proses dan hasil penyelidikan, mengambil tindakan dan kajian kes iaitu laporan kajian tindakan dipersembahkan atau dipertunjukkan.

Kajian tindakan adalah satu proses penyiasatan yang sistematik. Tujuan kajian tindakan adalah bagi menyediakan guru-guru dengan ilmu baru dan pemahaman yang membolehkan mereka untuk meningkatkan amalan pendidikan atau menyelesaikan masalah dengan berkesan dalam bilik darjah dan sekolah. Kajian tindakan berpunca daripada satu tradisi kajian yang menitik beratkan kitaran, dinamik, dan pendekatan-pendekatan kolaboratif untuk tujuan penyiasatan. Proses ini termasuklah :

1) Reka bentuk kajian
2) Pengumpulan data
3) Analisis data
4) Hasil-hasil komunikasi
5) Mengambil tindakan
6) Penyelidikan tindakan mungkin digunakan sebagai satu proses pembangunan yang secara sistematik meningkatkan skop sesuatu siasatan yang dijalankan.


Kajian Tindakan dalam Bilik Darjah dan Sekolah

Walaupun terdapat had pada masa dan sumber-sumber yang disediakan untuk melakukan kajian dan penyelidikan pada setiap hari dalam bilik darjah dan sekolah. Namun untuk meningkatkan profesional dan keupayaan guru-guru dalam memperolehi dan melanjutkan kemahiran-kemahiran dan pengalaman untuk melakukan sistem kajian sistematik terhadap isu-isu penting ini, maka kajian tindakan direka untuk tujuan praktikal dan mempunyai hasil berkesan dalam persekitaran.

Kajian Konseptual

Menurut Meriam Webster (2001), berikut adalah konsep dalam penyelidikan, iaitu :

1. pengumpulan maklumat berkaitan dengan satu tajuk tertentu
2. pencarian dan penyelidikan yang teliti
3. studio-studio siasatan atau peperiksaan
4. siasatan atau percubaan yang bertujuan terhadap penemuan dan penafsiran data-data
5. semakan pemakaian teori-teori atau undang-undang dalam fakta-fakta baru
6. penggunaan praktikal seperti teori-teori baru atau yang disemak semula

Ciri-ciri Kajian Tindakan

Kajian tindakan yang digambarkan dalam buku ini adalah tertumpu kepada :

1. Perubahan iaitu memperbaharui latihan dan sikap-sikap dengan cara mengubah mereka.
2. Refleksi iaitu pemikiran rakyat dan teori tentang sikap, amalan dan keadaan mereka.
3. Perkongsian iaitu rakyat berkongsi pandangan dan perspektif mereka dengan orang lain
4. Pemahaman iaitu dengan meningkatkan kefahaman tentang perbezaan perspektif dan pengalaman-pengalaman bagi semua terlibat
7. Pengulangan iaitu dengan mengulangi kitaran mengenai aktiviti kajian denganmenuju ke arah penyelesaian masalah


Bentuk Penyelidikan

Reka bentuk penyelidikan termasuk:

1. Mengenal pasti masalah dalam penyelidikan dan kesan-kesan yang mungkin timbul
2. Persampelan
3. Proses pengumpulan data - bagaimana maklumat akan dikumpul, termasuk temuduga-temuduga, pemerhatian, kajian semula dan sebagainya
4. Kesahan - prosedur-prosedur yang digunakan untuk menambahkan kesahan sesuatu penyelidikan

Kesahan sesuatu kajian tindakan disahkan menerusi bukti prosedur-prosedur, kredibiliti, boleh dipindah, kebergantungan, kepastian, kadar penyertaan dan kegunaan. Ini dicapai melalui :

1. Penggunaan berpanjangan: tempoh proses-proses penyelidikan
2. Pemerhatian : tempoh pemerhatian-pemerhatian dan temubual
3. Ukuran : semua sumber data, termasuk persekitaran diperhatikan
4. Ulasan ringkas : memproses untuk menyemak prosedur penyelidikan
5. Analisis kes negatif : memproses untuk memastikan satu kepelbagaian tafsiran-tafsiran adalah diambil kira
6. Rujukan yang mencukupi : bagaimana istilah dalam kajian dikeluarkan untuk gabungan bahasa dan konsep-konsep
7. Pemeriksa: prosedur-prosedur untuk mengawal kejituan data dan kesesuaian analisis data dan laporan
8. kebergantungan : keterangan terperinci proses kajian
9. Penyertaan: takat penertaan dalam proses kajian
10. Utiliti : hasil-hasil praktikal proses kajian

Pengumpulan Maklumat

Matlamat utama proses kajian ini adalah untuk mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber, pengalaman dan pandangan-pandangan yang dilengkapi dengan pemerhatian-pemerhatian serta ulasan. Temu bual adalah merupakan permulaan utama untuk mengumpul. Ciri-ciri proses temuramah termasuk :

- permulaan temuduga
- berikan soalan utama bagi mendapatkan jawapan-jawapan peserta
- soalan biasa dan segera untuk memperluaskan jawapan-jawapan peserta
- teknik-teknik khas untuk bekerja dengan kanak-kanak
- menggunakan keadah kumpulan untuk kerja usaha sama

Maklumat juga diperolehi dengan cara pemerhatian dan peristiwa-peristiwa yang mana ia boleh menjadi satu sumber maklumat tambahan. Ini mungkin termasuk :

- rekod-rekod
- dokumen-dokumen
- contoh-contoh kerja pelajar
- bahan-bahan, peralatan dan kemudahan-kemudahan

Maklumat angka dan statistik daripada sumber-sumber ini atau daripada tinjauan sesuatu projek boleh melengkapkan sumber-sumber berguna lain.

Tujuan Analisis Data


Tujuan-tujuan bagi analisis data adalah untuk mengurangkan, menyuling atau menghablur kuantiti data besar dan untuk menyediakan kejelasan dan meningkatkan kefahaman tentang sesuatu isu-isu dan peristiwa. Proses untuk mengkaji data adalah :

(1) Menganalisis

(2) Mengkategorikan dan pengekodan

- membentuk kategori-kategori, subkategori dan tema-tema untuk mengenal pasti pola-pola, hubungan-hubungan, kebiasaan, atau kekerapan dalam data
- mengaturnya ke dalam satu sistem kategori
- melengkapkan analisis dengan maklumat yang bukan daripada data temubual
- menggunakan sistem kategori untuk menyediakan satu rangka kerja untuk laporan-laporan

Di dalam buku ini juga telah menggariskan cara-cara kajian tindakan boleh digunakan dalam proses-proses pendidikan ke atas sekolah-sekolah umum. Rangka kerjanya adalah untuk:

1) Penyelesaian masalah : rancangan tindakan di dalam bilik darjah dan sekolah
- meletakkan keutamaan-keutamaan: mewujudkan satu agenda tindakan
- mencipta langkah-langkah : membina satu pelan tindakan
- menyemak rancangan
- menyokong dan memantau perkembangan

2) Latihan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah
1. membina program pengajian
2. mencipta satu sukatan pelajaran
3. rancangan pengajaran
4. projek pengajian
5. penaksiran pembelajaran pelajar

3) Pembangunan kurikulum
1. perancangan kurikulum
2. transformasi kepimpinan kurikulum

4) Penilaian : menaksir nilai dan kualiti program-program pendidikan dan perkhidmatan-perkhidmatan
1. sambut penilaian
2. penilaian tindakan : siasatan terbuka dan kajian semula
3. pembangunan profesional
4. hubungan antara sekolah, keluarga dan masyarakat
5. perancangan strategik

Contoh kajian tindakan yang telah dilakukan

Kajian tindakan yang dilakukan ini adalah bertujuan untuk meningkatkan komunikasi antara sekolah rendah Reginald Chavez dan masyarakat. Tujuan projek ini adalah bagi meningkatkan pendidikan kanak-kanak dengan meningkatkan hubungan-hubungan antara ibu bapa, kanak-kanak dan guru-guru. Dalam satu temubual yang dilakukan dengan guru besar sekolah berkenaan berkaitan dengan satu persidangan ibubapa-guru,
yang mana 88 daripada 200 orang ibubapa telah menceritakan pengalaman mereka berkenaan persidangan tersebut. Kebanyakan ibu bapa biasanya berpuas hati dengan persidangan itu, bagaimanapun, mereka mencadangkan persidangan itu harus diperbaiki dengan cara-cara berikut :

1) Ibu bapa hendaklah

- menghadiri persidangan itu menjadi tepat pada waktunya bagi menunjukkan para ibu bapa itu mengambil berat dan berminat
- mengawasi apa yang anak-anak lakukan di sekolah dan jangkaan terhadap anak-anak
- lebihkan penglibatan dalam kelas anak-anak , jadi sukarela di sekolah dan meminta untuk melihat kerja anak
- menemui guru sebelum persidangan itu dan meminta mesyuarat-mesyuarat lanjutan
- memaklumkan guru-guru keperluan-keperluan anak
- tunjukkan pada anak-anak bahawa kamu mengambil berat dengan menyediakan masa untuk mereka dan bertanya tentang masalah anak-anak


2) Guru-guru pula hendaklah

- buat penyelidikan dan memahami lebih banyak tentang masalah seperti dyslexsia, pendengaran dan uji mata
- mengambil idea-idea daripada keluarga dan bagaimana cara untuk kerja dengan kanak-kanak, penyelesaian masalah, dan ibubapa
- menjadi proaktif dalam membawa masalah-masalah di persidangan
- keperluan seorang penterjemah / jurubahasa, kerana ramai kanak-kanak memerlukan arahan sokongan dalam pemahaman
- menyediakan kerja rumah yang terancang supaya para ibu bapa boleh menggalakkan dan menyokong kanak-kanak di rumah
- menjelaskan lebih banyak tentang sistem penggredan di sekolah, cara-cara guru-guru dan pemakaian disiplin di sekolah











No comments:

Post a Comment