Tuesday, May 12, 2009

MINGGU KEEMPAT

Langkah-langkah dalam proses kajian tindakan

(Jonhson, 2005)


Kajian Kepustakaan

- Sorotan ke atas bahan-bahan literature seperti buku, jurnal, artikel seminar dan laporan
- Dilakukan secara kritikal ke atas poin-poin yang dikemukakan

Membanding dan Membezakan

- Mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan kriteria seperti sifat, ciri, kualiti, dan unsur sesuatu objek atau peristiwa
- Kemahiran ini digunakan apabila :
o Terdapat dua atau lebih ciri atau kemungkinan
o Membuat pilihan atau keputusan

Langkah Penggunaan

- Perhatikan atau berikan tumpuan kepada satu atau beberapa cirri kajian tindakan (sampel, seting, prosedur, pengumpulan dan penganalisaan data)
- Kenal pasti ciri kajian itu
- Tentukan sama ada kajian tindakan yang lain mempunyai ciri yang sama
- Nyatakan ciri itu sama atau berbeza

Menganalisis

- Mengolah maklumat dengan menghuraikannya kepada bahagian yang lebih kecil bagi memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat
- Kemahiran ini digunakan untuk mengenali bahagian-bahagian, memahami hubung kait antara bahagian dan mengenali prinsip yang terlibat
- Menganalisis ialah sesuatu kemahiran yang kompleks menggunakan beberapa ciri kemahiran berfikir

Menilai

- Membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara dari segi kebaikan dan kelemahan berdasarkan bukti atau dalil yang sah
- Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan bagi :


o Memilih sesuatu
o Menerima atau menolak sesuatu idea

Membuat Kesimpulan

- Membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian yang berdasarkan kepada hipotesis atau mengukuhkan sesuatu perkara berdasarkan penyiasatan
- Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan merangkumi sesuatu, meramal atau menyokong pernyataan

Mensintesis

- Menggabungkan idea, unsure, item, dan perkara yang berasingan untuk menghasilkan gambaran yang menyeluruh dalam bentuk pernyataan, esei, lukisan dan artifak

1 comment:

  1. SELAMAT HARI GURU
    Selamat ber-Kajian Tindakan
    Selamat ber-Seminar

    ReplyDelete