Langkah-langkah dalam proses kajian tindakan
(Jonhson, 2005)
Kajian Kepustakaan
- Sorotan ke atas bahan-bahan literature seperti buku, jurnal, artikel seminar dan laporan
- Dilakukan secara kritikal ke atas poin-poin yang dikemukakan
Membanding dan Membezakan
- Mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan kriteria seperti sifat, ciri, kualiti, dan unsur sesuatu objek atau peristiwa
- Kemahiran ini digunakan apabila :
o Terdapat dua atau lebih ciri atau kemungkinan
o Membuat pilihan atau keputusan
Langkah Penggunaan
- Perhatikan atau berikan tumpuan kepada satu atau beberapa cirri kajian tindakan (sampel, seting, prosedur, pengumpulan dan penganalisaan data)
- Kenal pasti ciri kajian itu
- Tentukan sama ada kajian tindakan yang lain mempunyai ciri yang sama
- Nyatakan ciri itu sama atau berbeza
Menganalisis
- Mengolah maklumat dengan menghuraikannya kepada bahagian yang lebih kecil bagi memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat
- Kemahiran ini digunakan untuk mengenali bahagian-bahagian, memahami hubung kait antara bahagian dan mengenali prinsip yang terlibat
- Menganalisis ialah sesuatu kemahiran yang kompleks menggunakan beberapa ciri kemahiran berfikir
Menilai
- Membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara dari segi kebaikan dan kelemahan berdasarkan bukti atau dalil yang sah
- Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan bagi :
o Memilih sesuatu
o Menerima atau menolak sesuatu idea
Membuat Kesimpulan
- Membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian yang berdasarkan kepada hipotesis atau mengukuhkan sesuatu perkara berdasarkan penyiasatan
- Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan merangkumi sesuatu, meramal atau menyokong pernyataan
Mensintesis
- Menggabungkan idea, unsure, item, dan perkara yang berasingan untuk menghasilkan gambaran yang menyeluruh dalam bentuk pernyataan, esei, lukisan dan artifak
Tuesday, May 12, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
SELAMAT HARI GURU
ReplyDeleteSelamat ber-Kajian Tindakan
Selamat ber-Seminar