Sunday, May 31, 2009

MINGGU KEENAM

PUAN NOR SAKINAH MOHAMAD

PENGUMPULAN DATA

Pengenalan

- Terdapat pelbagai teknik pengumpulan data
- Walaupun menggunakan pelbagai teknik yang baik, tidak menjamin kualiti dapatan kajian
- Penyelididkan kajian tidak akan menjadi kecuali ianya dilakukan dengan sempurna
- Sehubungan dengan itu, usaha untuk memastikan kualiti yang tinggi dalam penyelidikan perlu dipelajari dengan gigih

3 Sebab Perlu Mencapai Kualiti

1) Tanggungjawab kepada pelajar
2) Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
3) Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat (menambah ilmu pengetahuan)

Kriteria Kualiti

- Serupa dengan kriteria jenis penyelidikan lain
- 2 hukum sains dalam senarai dalam kriteria kualiti ialah kesahan dan kebolehpercayaan

Kesahan

- Merujuk kepada kebenaran data
- Dengan mengetahui sama ada data sebenarnya mengukur atau mencerminkan fenomena khusus yang dikaji

Kebolehpercayaan


- Berkaitan dengan ketepatan data
- Masalah kebolehpercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data diambil dari sampel yang terlalu kecil
- Sehubungan dengan itu, untuk penambahbaikan data penyelidikan tindakan, kita perlu selalu tanya

o Adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
o Bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk syak kepada ketepatan data?

5 Tahap Penyelidikan Tindakan

- Tahap 1, mengenalpasti masalah
- Tahap 2, perancangan tindakan
- Tahap 3, mengumpul data
- Tahap 4, analisis data
- Tahap 5, perancangan untuk tindakan seterusnya


Mengumpul Data

- Apakah jenis data kita perlu kumpul untuk menjawab persoalan kajian
- Bagaimana kita hendak memastikan terdapat pelbagai perspektif

Alat Pengumpulan Data

- Pemerhatian (Video tape)
- Nota guru dan komen
- Kerja pelajar
- Refleksi pelajar dan kerja pelajar
- Jurnal pelajar
- Ujian
- Soal selidik
- Temuduga (Audio tape)

TUGASAN

- Kemaskinikan proposal yang telah dibuat sebelum ini khususnya dibahagian pengumpulan data
- Pelajar akan dipanggil secara rawak minggu depan untuk lihat perkembangan.

No comments:

Post a Comment