Sunday, May 3, 2009

MINGGU KEDUA


REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN


Aktiviti 1

Selepas mengikuti Program Bina Insan Guru II Refleksi ke atas masalah dalam diri anda

a) Senaraikan penambahbaikan yang perlu dilakukan dalam diri anda
b) Rancang pelan tindakan untuk menambahbaik
-Matlamat ( umum )
-Senaraikan objektif

Pelan tindakan
1) Nyatakan langkah-langkah yang perlu diambil
2) Rancang bagaimana anda ingin mengumpul data
3) Bagaimana anda ingin memantau apa yang dirancang dilaksanakan
4) Bagaimana anda ingin menilai sama ada yang dirancang dan dilaksanakan tercapai

Masalah : Kurang keyakinan untuk berkomunikasi.

Penambahbaikkan :


  • Perlu banyakkan pembacaan
  • Meningkatkan daya imaginasi dan menguatkan daya ingatan
  • Memupuk sifat berani di dalam diri
  • Mampu mengeluarkan idea yang bernas
Matlamat :


  • Membentuk diri agar lebih yakin dan berani
  • Mampu mengemukakan idea dengan bernas
  • Mampu memberi pandangan sendiri
Objektif :


  • Memproses maklumat yang sedia ada dengan cepat dan tepat
  • Dapat menghuraikan sesuatu maklumat yang diperolehi
  • Dapat mengembangkan idea-idea yang diperolehi
Langkah-langkah :


  • Membudayakan sifat suka membaca untuk menambah pengetahuan
  • Memberanikan diri untuk menampilkan diri dan meningkatkan keyakinan dalam public speech.
Mengumpul data melalui :


  • Berkomunikasi dan melakukan perbincangan dengan rakan-rakan dan minta rakan memberikan pandangan mengenai pandangan yang diberikan samaada bernas ataupun tidak.
  • Refleksi atau komen dari penyelia atau pensyarah.
  • Cara membentangkan kertas kerja kepada orang lain, melihat cara komunikasi dan cara menghuraikan sesuatu maklumat yang disampaikan.
  • Meminta orang lain menilai setiap pendapat dan idea yang diberikan.
Memantau :


  • Melihat sejauhmana keberkesanannya dalam linkungan pusingan kehidupan seharian saya.
Menilai :


  • Ketika membentangkan kertas kerja saya tidak lagi gementar dan boleh menjawab soalan-soalan dan pertanyaan yang diajukan
  • Dapat menerangkan pada orang lain apa yang saya faham dalam sesuatu pembacaan saya dan dapat menilai melalui penerangan yang diberikan samada boleh difahami oleh orang lain ataupun tidak

Aktiviti 2

Bentuk kumpulan dalam bidang yang sama : Selepas mengikuti kursus kaedah mengajar

Bahagian ibadat

Tajuk: Bersuci ( Najis )

Masalah - Cara penyucian najis antara 3 peringkat najis iaitu


Najis Mughalazah
Najis Mutawasitah
Najis Mukhafafah

Guru biasanya akan membuat teknik pengajaran syarahan menyebabkan pelajar sukar untuk memahami cara-cara penyucian najis. Ini kerana guru memberi pendedahan secara teori sahaja. Pelajar tidak dapat mengaplikasikan cara penyucian najis yang sebenar.

MATLAMAT


-Mengatasi teknik pengajaran dalam bilik darjah agar lebih berkesan.

OBJEKTIF


-Merancang pengajaran yang menarik dan berkesan
-Mengatur strategi dan teknik pengajaran yang sesuai agar tercapai objektif pengajaran.

PELAN TINDAKAN

Penambahbaikan

1. Menggunakan bahan bantu mengajar yang boleh memberi kefahaman yang lebih berkesan kepada pelajar seperti tayangan video penyucian najis atau perbentangan power point.
2. Membuat praktikal di dalam kelas dengan membawa bahan-bahan yang digunakan untuk menyucikan najis. Contohnya najis mughalazah menggunakan air tanah dan air mutlak.
3. Demostrasi daripada pelajar sebagai contoh.


MENGUMPUL DATA


Refleksi terhadap diri sendiri berkenaan dengan teknik pengajaran yang digunakan.
Bertanya pendapat pelajar tentang cara pengajaran yang telah diberikan sama ada sesuai atau tidak.


PEMANTAUAN


1. Pendapat rakan sekerja tentang cara pengajaran
2. Komen yang telah diberikan oleh pelajar.
3. Melihat hasil yang dapat daripada tindakan pelajar.

No comments:

Post a Comment