Sunday, May 3, 2009

MINGGU PERTAMA

KONSEP KAJIAN TINDAKAN

- Kajian Tindakan adalah proses dimana melakukan penyelidikan untuk mengetahui dan mengenalpasti masalah, mengatasi masalah dan memperbaikinya berdasarkan data dan meklumat yang dikumpul dan diperolehi.

-Penyelidikan yang dilakukan adalah satu proses cara bagaimana penyelidik mendapat, memperolehi dan mengumpulkan serta menganalisis data yang diperolehinya bertujuan untuk memperbaiki dan meningkatkan pengetahuannya keatas perkara yang diselidikinya.

-Proses Kajian dijalankan secara umumnya adalah:


  1. Kenalpasti masalah
  2. Membuat kajian kepustakaan
  3. Menentukan pendekatan kajian
  4. melaporkan kajian
  5. membincangkan dapatan dan implikasi kajian
  6. mengumpul dan menganalisis data yang diperolehi
Kajian dilakukan adalah untuk menambah pengetahuan dan mengembang pengetahuan yangsedia ada berdasarkan penyelidikan yang dilakukan. Kajian juga dapat membantu guru-guru mengenalpasti masalah yang timbul dan melakukan pembaharuan atau pembaikan pada kelemahan yang berlaku.

Contoh Kajian Tindakan Dalam Pendidikan :

Guru membuat penyelidikan tentang tahap keberkesanan tulisan jawi. Ketika mengajar juga guru boleh melakukan kajian dengan melihat respon pelajar dalam minat dan penggunaan tulisan jawi. Maka, guru boleh melakukan refleksi dengan memilih teknik-teknik yang pelajar minat untuk menggunakan tulisan jawi dalam mata pelajaran pendidikan islam dan yang berkaitan dengannya.

Jenis-jenis Kajian Tindakan

Ianya dapat dibahagikan kepada 4 jenis :

1) Kajian tindakan oleh guru secara individu- Guru sendiri melakukan kajian dengan mengenalpasti masalah atau isu yang berlaku di dalam bilik darjah.
2) Kajian Tindakan Kolaboratif - Melibatkan lebih daripada dua orang.
3) Kajian Tindakan Peringkat Sekolah (organisasi) - Memberi fokus kepada satu isu yang sama diperingkat sekolah.
4) Kajian Tindakan Peringkat Daerah - Fokus kepada situasi yang sama di kalangan beberapa sekolah diperingkat daerah

No comments:

Post a Comment